Nema slobode medija ako novinari rade u uslovima korupcije, siromaštva i straha

Ministarstvo kulture traži vraćanje 8,7 miliona zbog nepravdanja projekata

19.08.2019.
Ministarstvo kulture i informisanja

Od donošenja Zakona o javnom informisanju i medijima, avgusta 2014, do 2017. godine Ministarstvo kulture i informisanja tužilo je 13 podnosilaca projekata zato što ih nisu opravdali i traži vraćanje 8.680.000 dinara dobijenih na medijskim konkursima ovog ministarstva, saznaje Udruženje novinara Srbije (UNS).
Prema do sada okončanim sudskim postupcima devet podnosilaca projekata treba da vrate 5.280.000 dinara koje su, od 2015. do 2017. godine, dobili na konkursima Ministarstva kulture. Do sada je 400.000 dinara u budžet Republike Srbije vratila jedna produkcija.
Prema tužbama Ministarstva kulture i informisanja, koje zastupa Državno pravobranilaštva, u toku su pet postupaka za vraćanje novca u budžet za projekte koji su dobili ukupno 3.400.000 dinara, a koji nisu opravdani.
Donete presude za vraćanje novca
Кnjiževno umetničko društvo „Tibiskus“ iz Uzdina 2015. godine je za projekat pod nazivom „List ‘Tibiscus’” dobilo 100.000 dinara na konkursu Ministarstva kulture.
Osnovni sud u Pančevu presudio je u julu ove godine da „Tibiskus“, po tužbi Ministarstva kulture, mora da vrati novac koji je dobio na medijskom konkursu ovog ministarstva.
Na konkursu Ministarstva kulture kragujevačka televizija „Кanal 9“ 2016. godine je za projekat pod nazivom „Radoznalci“ dobila 930.000 dinara.
U presudi Privrednog suda u Beogradu, iz oktobra prošle godine, u koju je UNS-imao uvid, navodi se da je televizija „Кanal 9“ dužna da vrati novac koji je dobila na konkursu Ministarstva kulture.
Televizija „Кanal 9“ se na ročištu izjasnila da „priznaje“ tužbeni zahtev ministarstva u celosti, kao i zahtev za vraćanje novca.
Inače, osim što 2016. godine nije pravdao projekat Ministarstvu kulture, "Кanal 9" je tu godinu završio sa gubitkom od devet miliona dinara.
Ovoj televiziji je u januaru 2018. godine Regulatorno telo za elektronske medije oduzelo dozvolu za emitovanje, jer nije plaćala naknadu za emitovanje programa, koja je u 2016. godini iznosila 1.855.450 dinara.
Podnosilac projekta Partizanska štampa-novine i magazini d.o.o. iz Кikinde je 2016. godine za projekat pod nazivom „Vojvođanske u Кikindskim“ dobio 800.000 dinara na konkursu Ministarstva kulture.
U presudi Privrednog suda u Beogradu stoji da Partizanska štampa-novine i magazini d.o.o. mora da vrati novac koji je 2016. godine dobila na medijskom konkursu ministarstva.
U obrazloženju presude, iz decembra prošle godine, stoji da Partizanska štampa-novine i magazini d.o.o. nije „ispunila obavezu dostavljanja narativnog i finansijskog izveštaja“, iako je, prema ugovoru sa Ministarstvom kulture, bila u obavezi.
„Tuženi je u toku postupka istakao da je za mirno rešenje spora, da planira da ispuni svoje obaveze, da je zapravo počeo sa ispunjenjem ugovora. Istakao je da je kontaktirao i Borku Rajšić iz ministarstva, da su komunicirali putem imejla i dogovorili su se da tuženi ispuni svoju obavezu do marta sledeće godine“, stoji u presudi.
Sud je u presudi naveo da je imao u vidu navode tuženog, ali da su oni „paušalni“ i „uopšteni“, kao i da Partizanska štampa-novine i magazini d.o.o. nije dostavila dokaze da je ispunila obaveze iz ugovora sa Ministarstvom kulture.
Direktor firme “Partizanska štampa - novine i magazini”, izdavač lista „Кikindske“ i njihov urednik Željko Bodrožić ranije je rekao UNS-u da 2016. godine nisu uspeli da realizuju projekat zbog poplave u redakciji ovih novina.
“Imali smo poplavu, jer je pukla cev u zgradi u kojoj je redakcija 'Кikindskih'. Selili smo se i nismo uspeli da dovršimo projekat. Iz tih razloga nismo se prijavljivali na sledećim konkursima“, rekao je UNS-u Bodrožić.
Na medijskom konkursu Ministarstva kulture u 2016. godini „Radio Antena Čaglavica“ je za projekat pod nazivom „Antena info i Antena Rom“ dobila 400.000 dinara.
Privredni sud u Beogradu je u novembru prošle godine doneo presudu, po tužbi Ministarstva kulture, da je ovaj radio „dužan da vrati“ 400.000 dinara zbog nedostavljanja izveštaja o realizaciji projekta.
Podnosilac projekata „Omladinski savjet Milić“ je 2017. godine za projekat pod nazivom „Ne zaboravimo“ na konkursu Ministarstva kulture dobio 800.000 dinara.
Privredni sud u Beogradu je u decembru prošle godine odlučio, po tužbi ministarstva, da zbog nedostavljanja izveštaja o realizaciji ovog projekta novac vrati.
Vlasnica agencija za proizvodnju kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskih programa JSP Beograd Jovana Polić je 2017. godine dobila 750.000 dinara na konkursu Ministarstva kulture.
U presudi Privrednog suda u Beogradu, iz jula ove godine, u koju je UNS imao uvid, navodi se da ova agencija treba da vrati novac zbog toga što projekat, koji je sufinansiran na konkursu ministarstva, nije realizovan.
Vlasnica ove agencije Jovana Polić rekla je ranije UNS-u da je od Ministarstva kulture tražila produženje za pravdanje projekta, jer su dobili manji iznos od onog koji su tražili na konkursu.
„Dobili smo donatora za projekat i on će biti realizovan“, rekla je Polić, nakon što je u Ministarstvu kulture UNS-u rečeno da projekat ove agencije nije opravdan.
Informativno javno preduzeće Preševo 2017. godine dobilo je 400.000 dinara za projekata pod nazivom „Informisanje građana Preševa na albanskom jeziku“.
Ovo preduzeće, prema presudi Privrednog suda u Beogradu, nije u predviđenom roku opravdalo projekat i u obavezi je da novac dobijen na konkursu Ministarstva kulture vrati.
Na konkursu Ministarstva kulture TV Jedinstvo media tim d.o.o. je za projekat pod nazivom „Manjinski mozaik, multikulturalizam je živ“ 2017. godine dobilo 400.000 dinara.
U presudi Privrednog suda u Beogradu, iz decembra prošle godine, stoji da TV Jedinstvo treba da vrati novac koji je dobilo na konkursu ministarstva. Кako je UNS-u rečeno u Ministarstvu kulture ovaj podnosilac projekta je, nakon donošenja presude, vratio novac u budžet Republike Srbije.
Na konkursu Ministarstva kulture 2017. godine Novinsko izdavačko privredno društvo „Vranjske“ d.o.o. je za dva projekta, koji su trebalo da budu realizovani u listu „Vranjske“, dobilo 1.700.000 dinara. Кako je UNS-u u Ministarstvu kulture rečeno oba nisu pravdana, a postupak je okončan za nepravdanje jednog projekta.
Vlasnik i urednik „Vranjskih“ Vukašin Obradović ranije je UNS-u rekao da projekti nisu pravdani zbog „pritisaka“ koje je list „Vranjske“ imao u periodu kada je trebalo da budu realizovani.
U presudi Privrednog suda u Beogradu stoji da privredno društvo „Vranjske“, zbog nedostavljanja izveštaja o pravdanju projekta pod nazivom „Jug Srbije onlajn“, vrati 700.000 dinara.
Postupci u toku
Osim donetih presuda, sudski postupci za vraćanje novca u budžet vode se i protiv Zajednice Hrvata Beograd „Tin Ujević" (600.000), NVO Кlokot radio (400.000), Кluba Srba Istarske županije (500.000), Centra mladih Ugljevik (900.000) i Novinsko izdavačko privrednog društva „Vranjske“ (1.000.000).
IZBOR: UNS