Nema slobode medija ako novinari rade u uslovima korupcije, siromaštva i straha

Vlaović: Rešen decenijski problem vlasničke strukture "Dnevnika"

12.09.2018.
"Dnevnik"

„Problem vlasničke strukture ‘Dnevnika’, koji je postao poznat odlaskom nemačke firme WAZ i koji traje već deset godina, rešen je tako što ga je kupila 'Novosadska TV'“, rekao je Udruženju novinara Srbije (UNS) generalni direktor „Dnevnik Vojvodina presa“ Dušan Vlaović.
Vlaović UNS-u nije rekao od koga je vlasnica Novosadske TV Aleksandra Martinović kupila udeo u „Dnevnik Vojvodina presu“, izdavaču „Dnevnika“, da li od WAZ-a ili od biznismena Miroslava Bogićevića, koji je ranije izjavio da ga je tadašnji predsednik Srbije Boris Tadić 2011. godine molio da kupi WAZ-ove udele u „Politici“, „Večernjim novostima“ i „Dnevniku“.
Vlaović nije kazao ni koliko je "Novosadska TV" platila za udeo u firmi koja izdaje "Dnevnik". 
Aleksandra Martinović, osim „Novosadske TV“ d.o.o, vlasnica je i firme „Srbija danas“, izdavača portala Srbija danas. Ni u jednoj od ove dve redakcije UNS-u nisu želeli da daju kontakt Aleksandre Martinović.
Podsetimo, vlasnici firme „Dnevnik Vojvodina pres“ bili su nemačka firma „Mediengruppe Balkan GMBH“, čiji je osnivač WAZ, sa udelom od 55% i firma „Dnevnik AD“ sa udelom od 45%. Firma „Mediengruppe Balkan GMBH“ je, kako je Vlaović rekao UNS-u, tri godine u stečaju.
Tadašnji potpredsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić izjavio je 2012. godine da iza kupovine 50 odsto vlasništva u „Politici“ stoji vlasnik firme „Farmakom“ Miroslav Bogićević, koji je to učinio kao uslugu Demokratskoj stranci (DS). Vučić je tada ocenio da je prodaja „Politike“, „Novosti“ i novosadskog „Dnevnika“ "komplikovana operacija" sprovedena da bi neko imao medijsku kontrolu.
Biznismen Miroslav Bogićević je u intervjuu za „Ekspres“ 2016. godine rekao da ga je Boris Tadić „molio da kupi WAZ-ove udele u ‘Politici’, ’Novostima’ i ’Dnevniku’“ jer je „imao problem sa Angelom Merkel koja nije htela da potpiše Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, dok god WAZ ne izađe iz Srbije“.
Firma „Dnevnik AD“, koja je manjinski vlasnik novosadskog lista, prešla je u vlasništvo zaposlenih nakon što je 2016. godine država donela odluku o raspodeli akcija zaposlenima bez naknade. Inače, do privatizacije 2003. godine, list „Dnevnik“ bio je javno glasilo u vlasništvu Skupštine AP Vojvodine.
Problemi „Dnevnika“
List „Dnevnik“  u 2016. godini imao je problem sa imenovanjem urednika, a u prošloj godini i sa blokadom računa.
Naime, 2016. godine „Dnevnik AD“ imenovao je novog urednika lista „Dnevnik“, dok je većinski vlasnik „Dnevnik Vojvodina pres“ osporio ovaj izbor, o čemu je UNS ranije pisao.
Osim problema sa izborom urednika, račun „Dnevnik Vojvodina presa“ od prošle godine bio je blokiran na iznos od 190.503.721,79 dinara, što je UNS-u ranije potvrdio Vlaović, zbog duga koje je ovo preduzeće imalo prema štampariji „Politika“.
Kako je on ranije rekao UNS-u, dug je nastao kada je pokrajinska Vlada 2013. godine, iako je postojala odluka Skupštine, prestala „Dnevniku“ da isplaćuje pet miliona dinara mesečno, novac koji je bio korišćen za štampu.
„Zajednički vlasnik 'Dnevnika' i 'Politike' Miroslav Bogićević tada je tražio da iz štamparije ’Forum’, gde je štampan list, pređemo u njegovu, 'Politikinu' štampariju, uz tvrdnju da će on to sve platiti za prvih godinu dana. Od toga nije bilo ništa“, rekao je UNS-u tada Vlaović i dodao da je „najstariji list osim ’Politike’, pred gašenjem“.
IZVOR: UNS