Nema slobode medija ako novinari rade u uslovima korupcije, siromaštva i straha
Uloga lokalnih medija u informisanju građana Lazarevca (1)
04.09.2019.
U Srbiji je registrovano oko 2.500 medija. To je gotovo duplo više nego 2014.
godine kad je donet set medijskih zakona najavljen kao medijska reforma.
-
Istraživanje Sindikata novinara Srbije (SINOS) pokazalo je da je iz medija poosnovu socijalnog programa ili zbog gašenja medija, posao napustilo više od1300 novinara i medijskih radnika.Oni koji nisu otišli iz novinarske profesije posao su potražili u privatnim medijimaili su pokrenuli sopstveni sajt.Teško na lokaluZagovornici privatizacije medija tvrdili su da će izlazak države iz medijaomogućiti nezavisnu uređivačku politiku i doprineti „procvatu medijskihsloboda“, iako je iskustvo iz prethodnog privatizacionog ciklusa pokazivalo,suprotno.Jedan od najvećih pobornika medijske refome profesor Rade Veljanovski danasgovori da „kvantitet medija nije srazmeran kvalitetu informisanja” i da jenedovoljno medija sa informativnim sadržajima, a još manje onih koji izveštavajuobjektivno i nepristrasno.-Taj problem je posebno izražen u unutrašnjosti Srbije, gde su lokalni nezavisnimediji izloženi političkim pritiscima i finansijskom iscrpljivanju. U manjimmestima u unutrašnjosti Srbije medijska situacija je katastrofalna jer lokalnimoćnici, koji su uglavnom članovi vladajuće koalicije, ne dopuštaju da drugačijemišljenje ili informacija izađu u javnost. Uostalom, takva je situacija u celojzemlji, ali je na lokalnom nivou još teža i još gora – smatra profesor Veljanovski.Neodrživo tržište-Osim što je krajnje fragmentirano (što je jedna od posledica i inicijalnog opredeljenjaregulatora da se maksimalno iskoristi etar te da se sve raspoložive frekvencije daju nakorišćenje lokalnim i regionalnim pružaocima medijskih usluga), tržište lokalnih medijaje i krajnje ekonomski neodrživo - navedeno je u Medijskoj strategiji u delu koji seodnosi na lokalne medije- Lokalni mediji se godinama unazad nalaze u izuzetno teškojfinansijskoj situaciji, posluju na malim, ograničenim, izuzetno siromašnimlokalnim/regionalnim ekonomskim tržištima, vrlo malo prihoduju od oglašavanja, ali i
-
prodaje, a digitalizacija TV signala je nametnula nove troškove televizijama koje nijepratilo i povećanje prihoda.Tržište lokalnih i regionalnih medija karakteriše i neravnopravan položaj svih subjekatana tržištu, naročito nakon privatizacije. Pojedinci koji su došli u posed nekadašnjihdržavnih medija, po uređivačkoj politici bliski vladajućoj stranci, favorizovani su uraspodeli sredstava na konkursima za sufinansiranje sadržaja od javnog interesa.Drugačije iskustvoNovinari medija u Lazarevcu , ipak, imaju malo drugačije iskustvo.Goran Mijatović, vlasnik Radio Kisa koji u ovoj beogradskoj opštini postoji 16 godinatvrdi, u razgovoru za SINOS u okviru projekta “Uloga lokalnih medija u informisanjugrađana Lazarevca” da je njihov program veoma slušan i, dobar.-Imamo petoro zaposlenih, od toga dva novinra. Uglavnom emitujemo servisneinformacije i dobru muziku. Nemamo primedbe građana. Imamo i svoje sadržaje aakcenat stavljamo na sportske I humanitarne teme.Mijatović kaže da uspevaju da zatvore finansijsku konstrukciju. Osim na sopstveneprihode oslanjanju se i na sredstva iz loalne samouprave za projektno sufinansiranje.U blic anketi koju je SINOS napravio u Lazarevcu građani ove beogradske opštinenemaju promedbe na izveštavanje lokalnih medija, ali imaju na informisanje “velikih”medija.Glavne primedbe su da su mediji u Srbiji generalno svrstani u dve kolone i da I dainformišu javnost u skladu sa svojim političkim uverenjima ili kako od njih zahtevajunjihovi vlasnici (sponzori).Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavoveGradske opštine LazarevacIzvor: SINO