Nema slobode medija ako novinari rade u uslovima korupcije, siromaštva i straha

Poljski predsednik Duda stavio veto na zakon protiv nezavisne TVN

29.12.2021.
Poljska

Predsednik Poljske Andžej Duda stavio je veto na kontroverzne izmene medijskog zakona o ograničenju stranog kapitala van Evropske unije, koje bi naterale američkog vlasnika nezavisne poljske televizije TVN da proda svoj većinski udeo.

„Uzeo sam u obzir odredbe poljsko-američkog Sporazuma o privrednim odnosima iz 1991. godine, kao i faktor medijskog pluralizma. Delim mišljenje većine zemljaka da nam sada nisu potrebni dalji sporovi i jabuka razdora sa saveznikom“, kazao je predsednik u vanrednom obraćanju 27. decembra.

Duda je saopštio da bi stupanje medijskog zakona na snagu značilo oštar spor sa SAD i američkim vlasnikom, budući da je investicija kompanije Diskaveri u tu poljsku televiziju sa nacionalnom frekvencijom teška milijarde dolara.

„Ne krijem da ni u kom slučaju nisam hteo da ga potpišem. S obzirom na moje ozbiljne zamerke na te izmene razmatrao sam da li da ih pošaljem na Ustavni sud ili vratim Sejmu, dakle stavim veto. Odlučio sam se da ih vratim Sejmu“, kazao je Duda.

Izmene zakona uperene su isključivo prema vlastima kritički nastrojenoj TVN, u vlasništvu američke kompanije Diskaveri, jer drugih takvih sa vlasništvom van EU u Poljskoj nema.

Donji dom poljskog parlamenta, Sejm, 17. decembra je neočekivano stavio na dnevni red i usvojio te kontroverzne izmene. Za to da Sejm preglasa veto šefa države neophodno je 276 od 460 poslanika što je većina koju vladajuća stranka Pravo i Pravda ne može nikako da obezbedi.

Samo dva dana kasnije, desetine hiljada Poljaka izašle su na ulice u 120 gradova širom Poljske u odbranu slobodnih medija i da podrže peticiju apel predsedniku Dudi, koji je postpisalo 1,5 miliona građana, da stavi veto na izmene medijskog zakona.

Planirane izmene zakona su naišlena žestoke reakcije iz SAD i EU da poljske vlasti po mađarskom modelu nasilno preuzimaju nezavisne medije i ugrožavaju slobodu govora.

Poljski vicepremijer za bezbednost, lider vladajuće stranke Pravo i pravda Jaroslav Kačinjski odbacio je 27. decembra optužbe da Poljska ide ka mađarskom modelu državne kontrole u medijima.

„U Poljskoj neće biti takvog modela. Ne vidim ga ni u Mađarskoj mada bez sumnje vlada ima jaču poziciju u tamošnjim medijima nego u Poljskoj, ali daleko od one makar u Nemačkoj gde je sloboda medija fikcija. Trenutno u medijima imamo situaciju da u velikoj meri preovladava opozicija i to totalna opozicija“, kazao je Kačinjski u intervjuu za poljsku privatnu televiziju Interija.

Kada su ga voditelji podsetili da je svojevremeno kad je bio u opoziciji branio katoličku televiziju Trvam, koja uz državnu poljsku televiziju TVP sada bezrezervno podržava poljske konzervativne vlasti, Kačinjski je rekao da bi bio napad na osnove demokratije ako bi te izmene trebalo da promene TVN u provladinu, ali da on tu opasnosto ne vidi.

„Mi želimo samo da zavedemo red a ne nikakav napad na slobodne medije. Savršeno znam da će TVN ostati protiv vlade“, kazao je Kačinjski.

Predlagač izmena zakona u ime Prava i Pravde, poslanik Marek Suski više puta je rekao da će kontrolni udeo od 51% u TVN, ako Diskaveri bude prinuđen da ga proda, preuzeti provladin privatni kapital čime bi poljske vlasti dobile uticaj na tu poslednju uticajnu i nezavisnu televiziju.

„Mi ne želimo da likvidiramo TVN, ne računamo na to da će biti provladina. Marek Suski možda tako misli ali ja sam mnogo puta govorio da to nije moguće“, rekao je Kačinjski u intervjuu televiziji Interija.

Kačinjski i njegov konzervativci odmah nakon dolaska na vlast u jesen 2015. godine pretvorili su do tada nezavisni javno pravni tv i radio servis kao i agenciju PAP u državne medije sa misijom da „šire istinu o Poljskoj u svetu, provladini su i uticajna katolička televizija tv Trvam i Radio Marija, odnedavno je više uz vladu postala i privatna televizija Polsat u vlasništvu poljskog biznismena sa interesima u energetici.

O aferama vlasti tako od televizija sa nacionalnom frekvencijom praktično izveštava samo TVN a pre svega njen informativni kanal TVN24 a od uticajnih listova liberalna Gazeta viborča i nekoliko manjih radio stanica.

Pretvaranje TVP u propagandno glasilo vlasti, na šta su upozorili i posmatrači OEBS-a na predsedničkim izborima prošle godine, Kačinjski i poljski zvaničnici pravdaju time da se tako obezbeđuje pluralitet medija. „TVP govori ono čega na ekranima TVN nema“, kazao je Kačinjski.

IZVOR: BETA