Nema slobode medija ako novinari rade u uslovima korupcije, siromaštva i straha

Janša kao „računovođa“ i „cenzor“ guši novinsku agenciju?

30.08.2021.
Slovenia

Za slovenačkog premijera je agencija „nacionalna sramota“. Vlada bi da uplaćuje samo onoliko novca koliko nađe za shodno. U redakciji ne znaju koliko će izdržati i, kako pričaju za DW, boje se cenzure i autocenzure

Novinar slovenačke novinske agencije Gregor Mlakar izveštavao je sa sastanka 14. oktobra na kojem su prisustvovali slovenački premijer Janez Janša i njegov mađarski kolega Viktor Orban. Tekst o početku radova na dalekovodu koji će povezati Sloveniju, Mađarsku i Hrvatsku bio je početak poteškoća za slovenačku novinsku agenciju STA, koja više od 235 dana nije dobila finansijska sredstva od vlade.

Janša je tada za agenciju STA kazao da je nacionalna sramota, jer je tekst o njegovom sastanku sa Orbanom bio kraći od intervjua sa reperom i antivladinim aktivistom Zlatkom.

„U početku sam mislio da se šale, ali sada mi je jasno da su mislili potpuno ozbiljno“, kaže Mlakar, dopisnik iz Štajerskog regiona, koji za četvrt veka rada u agenciji ništa slično nije doživeo. „Čudi me da još uvek postojimo.“

„Nema komunikacije između rukovodstva STA i UKOM-a, vladine kancelarije za komunikaciju. Nakon što je Upravni sud privremeno obustavio primenu uredbe, nastalo je zatišje”, kaže glavna urednica agencije STA Barbara Štrukelj, kojoj mandat ističe početkom decembra.

Nakon upozorenja predstavnika Evropske unije, uključujući i predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen, slovenačka vlada je predložila da se finansiranje STA reši novom uredbom i novim ugovorom. STA je taj predlog odbacila.

Vladina uredba odbijena 

„Uredba je otišla predaleko, ona sadrži pojedine delove koji se ne spominju u zakonu, što je bilo značajno mešanje u poslovni deo STA sredinom tekuće godine”, objašnjava Štrukelj.

Iako je finansiranje STA uređeno sa dva zakona, vlada je htela da reši stvar kako ona misli da treba i da utvrdi šta sadrži javni servis koji nudi agencija.

Do sada je STA primila dvanaest jednakih uplata. Međutim, nova pravila predviđaju da se novac dodeli u skladu sa brojem doprinosa u obavljanju funkcije javnog servisa. Koji su to tačno doprinosi, to bi određivala UKOM i to svakog meseca. Prema rečima Barbare Štrukelj, time bi Vlada na neki način postala i „računovodstvo i cenzor“ novinske agencije.

Marko Milosavljević, profesor novinarstva na Univerzitetu u Ljubljani, uveren je da vladini predlozi krše zakon. „Jasno je da se radi o sistematskom pokušaju odlaganja i odugovlačenja, što se postiže usvajanjem upravo ovakvih uredbi i dokumenata koji odlažu stvarno rešenje.“

Poslednja plata u septembru? 

„Možemo da isplatimo samo još jednu platu“, kaže Barbara Štrukelj. STA je već potrošila većinu novca koji je javnost prikupila tokom prolećne kampanje „Za ObSTAnek – Take a STAnd“ (Za opSTAnak – zauzmi STAv)

Ona kaže da je atmosfera u redakciji veoma loša. Uprkos činjenici da je petnaestoro zaposlenih otišlo, STA nastavlja sa radom. „Odlučili smo da situacija neće uticati na našu profesionalnost. U našem sadržaju nećete videti da smo trenutno u neizvesnoj situaciji“, kaže Mojca Zorko, članica uredničkog kolegijuma.

Prema rečima Mojce Zorko, pored finansijskog pritiska, redakcija se suočava i sa drugim vrstama pritisaka, poput diskreditacije na društvenim mrežama. Autocenzura se, kaže, već širi u redakciji.

To je naročito kada šef Vlade diskredituje agenciju. Ranije ove nedelje premijer Janša je još jednom na Tviteru napisao da STA „zadirkuje“ one koji se bore protiv Kovida 19, iako svakodnevno objavljuje nove informacije u vezi sa korona-virusom.

„Svi znamo da je novac za STA dostupan. Dva miliona evra je rezervisano u državnom budžetu. Ali uvek na drugačiji način postavljaju uslove za dobijanje tog novca. To je faktor koji će se polako duboko utisnuti u redakciju. Sada čekamo da li će neko nešto da učini i reaguje… jer ako ne, bukvalno ćemo da se ugušimo pred očima čitave javnosti, Slovenije i Evropske unije.“

Stručnjak za pravo Međunarodnog medijskog instituta (IPI) Džejmi Vajzmen, koji prati situaciju u Sloveniji, kaže da je za STA svaki novi dan bez državnog novca još jedan dan stresa i pritiska. „Umesto proslave tridesete godišnjice, ove godine se agencija borila za opstanak. To ostaje velika mrlja u vladinom nasleđu kad je u pitanju sloboda medija.“

„Dosta je odlaganja: ovaj fabrikovani ugovorni spor i finansijsko gušenje STA moraju da prestanu“, kaže Vajzmen.

Kadrovske promene na vrhu 

Prošle sedmice (20. avgust), novi direktor javnog servisa RTV Slovenij, Andrej Grah Votmo smenio je direktorku televizije Nataliju Gorščak, iako na sastanku Programskog saveta nije bilo kvoruma.

Grah Votmo optužuje Gorščak da nije preduzela ništa zbog pada rejtinga. Gorščak to poriče i kaže da se ona ne može smatrati profesionalno odgovornom. Dok ne bude imenovana zamena, Grah Votmo će preuzeti funkciju direktora televizije.

Milosavljević kaže da su te radnje motivisane željom političara da kontrolišu javnu televiziju, za koju smatraju da je nejrelevantniji medij u zemlji. On kaže da su postupci generalnog direktora nezakonito mešanje u uređivačku politiku RTV, „za šta on nema ovlašćenja prema zakonu o RTV“.

Takođe naglašava i da vlada već neko vreme pokušava da kontroliše sve medije u zemlji, ne samo STA i RTV Slovenija.

 

Prošle sedmice (20. avgust), novi direktor javnog servisa RTV Slovenij, Andrej Grah Votmo smenio je direktorku televizije Nataliju Gorščak, iako na sastanku Programskog saveta nije bilo kvoruma.

Grah Votmo optužuje Gorščak da nije preduzela ništa zbog pada rejtinga. Gorščak to poriče i kaže da se ona ne može smatrati profesionalno odgovornom. Dok ne bude imenovana zamena, Grah Votmo će preuzeti funkciju direktora televizije.

Milosavljević kaže da su te radnje motivisane željom političara da kontrolišu javnu televiziju, za koju smatraju da je nejrelevantniji medij u zemlji. On kaže da su postupci generalnog direktora nezakonito mešanje u uređivačku politiku RTV, „za šta on nema ovlašćenja prema zakonu o RTV“.

Takođe naglašava i da vlada već neko vreme pokušava da kontroliše sve medije u zemlji, ne samo STA i RTV Slovenija.

IZVOR: "Dojče vele"