Nema slobode medija ako novinari rade u uslovima korupcije, siromaštva i straha
Zašto u medijima budućnosti nema sindikata
30.12.2020.
U Srbiji je registrovan 751 portal, ali bar trećina nije aktivna. Sindikat novinara Srbije istraživao je
kakva je finansijska održivost ali i položaj novinara u onlajn medijima koji se smatraju medijima
budućnosti.
-
Zašto u medijima budućnosti nema sindikataU Srbiji je registrovn 751 portal, ali bar trećina nije aktivna. Sindikat novinara Srbije istraživao jekakva je finansijska održivost ali i položaj novinara u onlajn medijima koji se smatraju medijimabudućnosti.U poslednjih 10 godina desile su se velike promene na medijskoj sceni. Sa jedne stranetradicionalni mediji (naročito štampa i radio) su se suočili sa ozbiljnim izazovima i finansijskimpoteškoćama, dok su sa druge strane internet mediji, kao znatno jeftiniji modeli, u ekspanziji. USrbiji je hiperprodukciji onlajn medija doprineo i proces privatizacije. Nakon izlaska države izmedija, 2014. godine, prema istraživanju SINOS, više od 1300 novinara i medijskih radnika jeostalo bez posla (po ownovu socijalnog programa ili usled gašenja medija ). Odlaskom iz javnihmedijskih preduzeća mnogima je šansa za profesionalno angažovanje bila jedino u portalima,međutim ovde su ih dočekali drugačiji uslovi rada. Nekada usko specijalizovani za posaonovinara koji pokriva određene teme, snimatelja, montažera, ton majstora.... ovi profesionalcinašli su se pred velikim izazovom - kako savladati sve ove veštine i prilagoditi ih digitalnomdobu. Drugi, čini se još veći, izazov je kako uspostaviti finansijski održiv model poslovanja.Uspostavljanje projektnog sufinansiranja medijskih sadržaja, na svim nivoima vlasti, dalo jenajveći podsticaj „nicanju“ onlajn medija. Godišnje se u Registru medija registruje više od 100novih medija, a broj prijavljenih onlajn medija na konkursima u oblasti javnog informisanja izgodine u godinu raste. Tako se veliki broj ovih medija orijentisao isključivo na projektnosufinansiranje. Posledica toga je nestabilno poslovanje ovih medija. Da li će i kako poslovatizavisi od uspeha na konkursu. Nije retka situacija da se ova privredna društva stave u statusmirovanja i aktiviraju samo u vreme raspisivanja konkursa.Siva zona novinarstvaZbog ovakvog načina poslovanja najveće posledice snose upravo novinari. Njihov status nijeregulisan, naročito prijava na obavezno socijalno osiguranje i prava koja proizilaze iz radnogodnosa. Pitanje poštovanja radnih prava angažovanih kolega u onlajn medijima aktuelno je uEvropskoj i Svetskoj federaciji novinara (EFJ i IFJ), jer je uočeno da novinari i medijski radniciangažovani u portalima nemaju jednaka radna prava kao kolege u tradicionalnim medijima.Osnivanje i razvoj internet medija doprinelo je jačanju takozvanog građanskog novinarstva, usituaciji kada se tradicionalni mediji u trci za rejtinzima okreću sve više tabloidnom isenzacionalističkom izveštavanju. Njihov opstanak posebno je važan za lokalne sredine, jer semediji sa nacionalnim frekvencijama i pokrivenošću retko bave temama koju se važne lokalnomstanovništvu. Ali da bi opstali i stekli nezavisnost u radu ovi mediji moraju da razviju inovativnekoncepte poslovanja, a to podrazumeva definisanje adekvatnog biznis modela. Budući da se radio udruženjima u kojima su angažovane 2-3 osobe ili predizetnicima njihov opstanak će zavisiti
-
od toga koliko ovi novinari ovladaju neophodnim znanjima i veštinama ne samo za kreiranjemedijskih sadržaja već i za preduzetništvo na internetu -promociju i plasiranje medijskogsadržaja.Poslovanje ovih medija nije upitno samo iz ugla finansijske održivosti, već i iz obaveze da se usvom radu pridržavaju svih pravnih propisa kojima je regulisana ova oblast. Iako imaju statussamostalnih elektronskih medija i trebalo bi da posluju u skladu sa Zakonom o javnominformisanju i medijima i Zakonom o elektronskim medijima, u praksi to često nije tako. Portalisu, često „siva zona“ novinarstva, jer za objavljivanje sadržaja koje su u suprotnosti sanovinarskim kodeksom i zakonima ne snose adekvatne posledice. Za monitoring sadržaja natelevizijama i radio stanicama, kojima izdaje dozvole za rad, nadležan je REM. Budući da je reč oelektronskim medijima REM bi trebao da radi monitoring i ovih medija, ali to u praksi, iz brojnihpa i kadrovskih kapaciteta nije teko.Nova medijska strategija, nije, nažalost, na adekvatan način rešila pitanje internet medija što jeuočio i briselski ekspert dr Frančesko Šakitano:-Ono što nedostaje je obavezna registracija: u ovom trenutku registracija je dobrovoljna i nijeobavezna, možda zato što je Vlada smatrala da bi obavezna registracija bila u suprotnosti sačlanom 10. Evropske konvencije o ljudskim pravima (ECHR) . Teško je zamislitisuprotstavljenost obavezne registracije i ECHR-a jer je registracija obavezna u svim državamačlanicama EU i predstavlja obavezu za sve operatere koji su aktivni na tržištu. Nova strategija nerešava ovo pitanje ali predviđa brisanje iz Registra svih medija koji nisu registrovani u skladu sazakonom. Nije jasno da li bi registracija bila uslov da medij može da posluje; ako ona to ne bibila (kao što je lako zamisliti), onda je teško razumeti kakve bi bile posledice brisanja iz Registra.Čini se da je još bolje rešenje da svi aktivni medijski akteri imaju obavezu da se registruju(zajedno sa sankcijom ukoliko se ta obaveza ne ispuni)- ocenjuje dr Fračesko,Namera SINOS-a je bila da istraži kako i u kojim uslovima posluju internet mediji u Srbiji,koliko se u svom radu pridržavaju pravnih propisa i kakav je položaj novinara u onlajn sferi, tešta je sve neophodno unaprediti u radu ovih medija i kojim znanjima i veštinama moraju daovladaju novinari da bi se prilagodili digitalnom dobu i poboljšali svoj socijalno-ekonomskistatus.Mediji su se poslednih decenija značajno promenili. U medijskim kućama, umesto glavnihurednika koji su najčešće bili i direktori, došli su ljudi iz marketinških kuća. Novinarstvo je zanjih biznis u kojem su najvažnije reklame i politička podrška. Broj novinara se konstantnosmanjuje. Sektorske eksperte zamenile su kolege od kojih se zahteva da poseduju brojne veštinekoje ranije nisu morali da imaju. Od novinara se očekuje da ume da piše, snima i edituje. I da jeistovremeno televizijski i radijski novinar, da može da radi u pisanim medijima i da praviblogove. To se kod nas desilo - prinudno.
-
Sindrom sagorevanja na posluU istraživanju smo naišli na veliki broj novinara koji se žalio na prekovremeni rad upravo zatošto je od njih traženo da postanu novinari za sve medije, da budu sposobni da se prilagodesadržaju u mediju u kojem rade – bilo da je štampani ili veb sajt. Za većinu to nije shvatljivokao nešto što je deo njihove dalje profesionalizacije, usavršavanja, već je pre svega shvaćen kaoteret - nova neplaćena obaveza.Poslodavci se opredeljuju za osnivanje portale jer su najjeftniji mediji. Istraživanje je pokazalo dasu novinari koji su prelazili na “moderne forme rada”, prelazili često u status sivog tržišta jer radebez ikakvog ugovora. Iako zvanično ne žele da potvrde mi znamo da ljudi koji rade u novimmedijima u značajnom broju nemaju ugvor o radu ili je on lako raskidiv. Poslodavci nedozvoljavaju sindikalno organizovanje.Psiholog dr Zoran Milivojević za SINOS objašnjava kakve sve psihičke posledice za novinare imedijske radnike može imati rad u nedostojnim uslovima:-Hronični stres, nezadovoljstvo, rad pod velikim pritiskom i kad radite nešto što ne želite daradite ili na način na koji ne želite da radite, to dovodi do unutrašnjeg konflikta. Čovek ondajednostavno pukne tamo gde je najslabiji. Način života savremenog novinara nije dobar i na nekinačin je samodestruktivan.Istraživanje Centra za sindikalizam iz 2015. godine „ Od novinara do nadničara“ pokazalo je dabi mnogi novinari napustili profesiju, samo kada bi imali gde da odu. Danas je situacija još teža.Novinarstvo je za mnoge od najlepše - postalo profesija koja zamara.-Zamor karakteriše bezvoljnost, jedna vrsta ravnodušnosti, gubitka motivacije. Ljudi su na poslupa razmišljaju kad će to da prođe, gde ću da odem, mentalno beže iz situacije. To je prva fazaonoga što je poznato kao sagorevanje. Taj zamor je unutrašnji otpor našeg nesvesnog ja premaonom poslu koji mi ne želimo, ali iz određenih razloga ne smemo da ga izgubimo jer moramo davraćamo kredite, da izdržavamo decu… Mi hoćemo da radimo a naše nesvesno ja nam kaženemoj to da radiš, to je loše za tebe, to uništava tvoje zdravlje. I taj sindrom sagorevanja jepriznat nedavno kao medicinsko stanje i to je već signal da mučimo sebe trudeći se da radimoposao u kome ne samo da ne uživamo nego, jednostavno, trpimo.Težak socio-ekonomski položaj novinara i medijskih radnika „ušao“ je u Medijsku strategiju.Ovim dokumentom predviđeno je uspostavljanje socio-ekonomskog dijaloga i potpisivanjegranskog kolektivnog ugovora u medijskoj delatnosti. Akcionim planom koji je Vlada Srbijeusvojila 3. decembra 2020. godine kao krajnji rok za realizaciju naveden je četvrti kvartal 2020.godine. Granski kolektivni ugovor u medijskoj delatnosti praktično je jedina prava zaštita zaodbranu radnih prava u internet medijima.Tanja Jakobi, izvršna direktorka Centra za istraživanje javnih politika upozorava da će dosocijalnog dijaloga u medijskoj delatnosti teško doći.
-
-U Medijskoj strategiji malo mesta je posvećeno ekonomskom položaju novinara.To je negdena margini. Jeste ušao socijalno-ekonomski dijalog, ali ja verujem da bi danas svako dopustio dauđe takva rečenica o socijalnom dijalogu zato što njega uopšte nema. Nigde ga nema. To je neštokao ukras koji divno stoji ali ničemu ne služi. U našem društvu ne postoji kultura takvog dijaloga.Njega, nažalost, ne ohrabruje ni naša vlada, ni poslodavci. Naprotiv, to je kao neka vrsta tereta jernije nešto što je sad za ovu modernu ekonomiju. Mislim da je malo verovatno da će se to desitiiako bi to bilo jako dobro, jer bi postavilo minimalne standarde rada u novinarstvu.SINOS očekuje opstrukciju Akcionog plana u delu koji se odnosi na socijalni dijalog ipotpisivanje granskog kolektivnog ugovora od vlasnika medija ali i od kolega organizovanih uposlovna medijska udruženja. Oni ne kriju da bi utvrđivanje standrda u isplati zarada i doprinosazaposlenih u malim medijima znatno otežalo njihovo i onako teško poslovanje. Stav SINOS-a jetu jasan – onaj ko ne može da isplati plate i doprinose zaposlenima ne treba da bude vlasnikmedija. Može da se zaposli kod poslodavca koji to može da obezbedi.SINOS će pozvati predstavnike svih sindikata u medijima da budu solidarni i izričiti uuspostavljanju socijalnog dijaloga u medijskoj delatnosti i borbi za dostojanstven rad.Tekst je deo projekta „Onlajn mediji, šansa za razvoj preduzetničkog novinarstva ili rad bezzarade„ koji je finansijski podržalo Ministarstvo kulture i informisanja. Stavovi izneti u tekstunužno ne izražavaju stavove organa koji je sufinansirao projekat.Izvor: SINOS