Nema slobode medija ako novinari rade u uslovima korupcije, siromaštva i straha

Radnici RTV Preševa u pravnom vakumu, 18 meseci bez plata

RTP

Radio-televizija Preševo (RTV Preševo) je javno preduzeće, ako pitate zaposlene. Na isto pitanje u Opštini Preševo odgovaraju da nije. I dok svako pokušava da dokaže da je u pravu, radnici već 18 meseci ne primaju plate. Direktora nemaju od decembra prošle godine, jer je na sednici Skupšine, na svoj zahtev, razrešen v.d. direktora Ramiz Memeti.

Od tada, između Opštine i ovog medija nema komunikacije. Novi direktor nije postavljen, zaposleni ne primaju plate, a računi se gomilaju.
„Stižu računi za zakup frekvencije, kao i od SOКOJ-a, a mi ne možemo da ih platimo. Nismo mogli da konkurišemo za sredstva za projektno sufinansiranje medija Ministarstva kulture i informisanja. Opština poslednje dve godine nije raspisivala za sufinansiranje medijskih projekata. A i da jeste, ne bismo mogli da konkurišemo. Tako da smo blokirani i pravno i finansijski“, kaže Zejnula Dauti, novinar RTV Preševa.
On dodaje da su se više puta obraćali Opštini sa zahtevom da reše problem, ali odgovor nisu dobili. Suprotno, Avni Aliti sekretar Opštine kaže da ih niko iz RTV Preševa nije kontaktirao, kao i da im nisu stizali odgovori iz različitih ministarstava kojima se RTV Preševo obraćalo.
Ipak, RTV Preševo je preko Nacionalnog saveta Albanske nacionalne manjine dobilo odgovor iz Ministarstva privrede u maju ove godine, a koje je potpisao državni sekretar Dragan Stevanović.
U odgovoru se Ministarstvo poziva na Zakon o javnim preduzećima i navodi da je Skupština opštine Preševo tokom sudskog postupka već imenovala direktora (koji je u međuvremenu podneo ostavku na tu funkciju) i da ih obaveštava da su "predmetnu predstavku prosledili Opštini Preševo na dalju nadležnost“.
Inače, krajem prošle godine Upravni sud u Nišu doneo je odluku da se stavlja van snage rešenje Ministarstva privrede o privatizaciji ovog medija do okončanja sudskog postupka.
Agonija ovog medija započinje 2015. godine kada je Opština, kao osnivač odlučila da ga privatizuje podelom besplatih akcija zaposlenima. Pravo na akcije imala je samo jedna zaposlena, jer su ostali uzeli besplatne akcije državnih preduzeća.
Više od polovine zaposlenih, nezadovoljni odlukom, tužili su Ministarstvo privrede. Upravni sud u Nišu doneo je odluku da Ministarstvo privrede razmotri svoju odluku. Međutim, ovo Ministarstvo je ponovo donelo istu odluku, a zaposleni su ga ponovo tužili. Sudski spor i dalje traje.
Od sekretara opštine Avni Alipija nismo uspeli da dobijemo odgovor zašto i ove godine nije raspisan konkurs za projektno sufinansiranje medijskih projekata. Bez odgovora je ostalo i pitanje kako su prošle godine novac iz budžeta dodelili pojedinim medijima pozivajući se na Zakon o javnim nabavkama, o čemu je UNS pisao. 
Alipi je UNS uputio na kabinet predsednika Opštine Preševo. Međutim, na telefon kabineta predsednika Opštine, niko se nije javljao.
Od 26 zaposlenih, u ovoj medijskoj kući ostalo je 16. Кako kažu rade "po inerciji", jer su "neki od njih tu više od deceniju i da im je zato teško da napuste posao".

IZVOR: UNS