Nema slobode medija ako novinari rade u uslovima korupcije, siromaštva i straha

Prethodne tri godine Ministarstvu kulture nisu pravdani projekti vredni 15,6 miliona

Ministarstvo kulture i informisanja

U prethodne tri godine na Konkursima za sufinansiranje medijskih projekata Ministarstva kulture i informisanja (MKI) 25 projekata, koji su dobili 15.632.000 dinara iz republičkog budžeta, nisu pravdani, saznaje Udruženje novinara Srbije (UNS). UNS-u su učesnici konkursa objašnjavali da projekti nisu pravdani MKI-u zbog poplave, selibe, gašenja redakcije u trenutku kada je trebalo da budu realizovani, kao i nedovoljno novca koji im je dodeljen na konkursu.

UNS-u je u MKI rečeno da tri projekata koja su dobila novac na konkursima u 2015. nisu pravdana, četiri u 2016. i 18 koji su dobili novac prošle godine.
Kako bi tražilo povraćaj novca za projekte koji su dobili sredstva u 2016. godini, MKI je u martu ove godine, kako je rečeno UNS-u, poslalo zahtev Državnom pravobranilaštvu da ih zastupa pred sudom, dok će za ostale neopravdane projekte MKI ovaj zahtev poslati „u narednom periodu“.
„U toku postupka provere izvršenja ugovornih obaveza iz 2016. godine, utvrđeno je da četiri korisnika sredstava (d.o.o. Televizija Kanal 9 Kragujevac, Partizanska štampa-novine i magazini d.o.o, NVO Klokot radio i Radio Antena Čaglavica) nisu ispunili obavezu dostavljenja narativnog i finansijskog izveštaja“, navodi se u zahtevu MKI Državnom pravobranilaštvu i dodaje da je ovim učesnicima konkursa upućen dopis u decembru 2017. godine da dostave izveštaj i dokaz da su projekti realizovani ili da vrate sredstva u budžet Republike Srbije.
Na pitanje UNS-a zbog čega MKI nije pokrenulo sudske postupke i za neopravdane projekte iz 2015. i 2017. godine, državni sekretar za informisanje u MKI Aleksandar Gajović rekao je UNS-u da MKI „uvek, kao i slučajevima koje navodimo, postupa u okviru zakona“.
Kako UNS saznaje u MKI, u 2015. godini Udruženje „Parada ponosa“ Beograd, Književno umetničko društvo „Tibiscus“ i Zajednica Hrvata Beograd „Tin Ujević“ nisu pravdali projekte za koje su dobili 1.350.000 dinara.
Zašto projekti nisu pravdani: Poplava, selidbe, nedovoljno novca, gašenje redakcije...
Na pitanje UNS-a o razlozima što projekti nisu pravdani MKI-u, učesnici konkursa navodili su poplave, selibe, gašenje redakcije u trenutku kada je trebalo da realizuju projekte, kao i nedovoljno novca koji im je dodeljen na konkursu MKI.
Direktor firme “Partizanska štampa - novine i magazini”, izdavač lista „Kikindske“ i njihov urednik Željko Bodrožić rekao je UNS-u da 2016. godine nisu uspeli da realizuju projekat zbog poplave u redakciji ovih novina.
“Imali smo poplavu, jer je pukla cev u zgradi u kojoj je redakcija 'Kikindskih'. Selili smo se i nismo uspeli da dovršimo projekat. Iz tih razloga nismo se prijavljivali na sledećim konkursima. Nadam se da ćemo uspeti od septembra do decembra da opravdamo ovaj projekat. Pisali smo MKI o tome šta nas je zadesilo, da imamo tekstove, koji su sada neupotrebljivi. MKI je zvanično pokrenulo postupak, jer nismo opravdali projekat, ali se nadam da ćemo od septembra ipak početi da ga realizujemo”, rekao je UNS-u Bodrožić.
Kragujevačka televizija Kanal 9 d.o.o. nije pravdala MKI projekat za koji je u 2016. godini dobila 930.000 dinara.
Podsetimo, televizija Kanal 9 iz Kragujevca, u aprilu prošle godine prodata je za 2.402 evra Milošu Paunoviću iz Kovina, kada je Agencija za osiguranje depozita dala oglas za prodaju, jer je ova televizija 2016. godine završila sa gubitkom od devet miliona dinara.
U januaru 2018. godine Regulatorno telo za elektronske medije (REM) oduzelo je dozvolu za emitovanje programa kragujevačkoj televiziji, jer nije plaćala naknadu za emitovanje programa, koja je u 2016. godini iznosila 1.855.450 dinara, stoji na sajtu REM-a.
Među neopravdanim projektima MKI za 2017. godinu su i dva Novinsko izdavačko privrednog društva „Vranjske“ d.o.o. Vranje za koje je ovo privredno društvo dobilo 1.700.000 dinara, a koji je trebalo da budu realizovani u sada ugašenom listu „Vranjske“, što je UNS-u potvrdio vlasnik i urednik ovog lista Vukašin Obradović.
„Nažalost to je tačno, zbog svih pritisaka koje su novine ’Vranjske’ imale u periodu kada je trebalo da bude realizovan projekat, od strane lokalnih vlasti i Poreske uprave. Mi smo počeli da realizujemo projekat, ali nismo ga završili“, objašnjava Obradović.
„Ne očekujemo poseban tretman od MKI. Naša molba MKI će se odnositi da projekat realizujemo preko portala u kojima rade bivši zaposleni u listu ‘Vranjske’, da zadovoljimo ideju projekata i da objavimo dve knjige u elektronskoj formi, koje je trebalo da objavimo projektom. Kakav će efekat biti, videćemo prema podatku koliko puta su ove knjige bile elektronski preuzimane“, kaže Obradović.
On kaže da „ne beži od posledica i kazni, ukoliko MKI ne bude usvojilo molbu“.
Agencija za proizvodnju kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskih programa JSP Beograd  nije opravdala projekat za koji je u 2017. godini dobila 700.000 dinara na konkursu, rekli su UNS-u u MKI.
Međutim, vlasnica ove agencije Jovana Polić rekla je UNS-u da je tražila produženje za pravdanje projekta, dobila aneks i da ne zna kako smo dobili informaciju da projekat nije opravdan.
„Tražili smo da se produži ugovor, jer smo dobili manji iznos od onog koji smo tražili na konkursu. Dobili smo donatora za projekat i on će biti realizovan“, rekla je UNS-u Polić.
Radio-televizija „Prima international“ d.o.o. Bajina Bašta je za dva projekta na prošlogodišnjem konkursu MKI dobila 1.100.000 dinara.
Kako je rekla UNS-u direktorka RTV „Prima international“ Biljana Đurđić “zbog tehničkih problema“ projekti nisu pravdani.
„Morali smo da se selimo. Namenski smo potrošili novac za projekte. Ovih dana su nas zvali iz MKI da pošaljemo izveštaje o pravdanju projekta, što ćemo i uraditi“, kaže Đurđić.
Mreža razvojnih inicijativa „Logosfera“ Bajina Bašta je na konkursu MKI u 2017. godini za projekat dobila pola miliona dinara, koji još uvek nije pravdan, rečeno je UNS-u u MKI.
U Radio-televiziji „Herceg“ iz Trebinja koja je za projekat dobila 500.000 dinara, rekli su UNS-u da on nije pravdan jer je „došlo do promene vlasničke strukture, tako da nisu uspeli da pošalju papire“.
„Kontaktirali su nas iz MKI da pošaljemo izveštaje, što ćemo i uraditi ovih dana. Projekat je realizovan, a emisija emitovana. Poslaćemo svu dokumentaciju u roku, odnosno za desetak dana, koliki nam je rok dalo Ministarstvo“, rekli su u RTV „Herceg“ UNS-u.
Crnogorski portal „IN4S“ nije opravdao projekat za koji je 2017. godine dobio 800.000 dinara, rekli su UNS-u u MKI, a urednik ovog portala Gojko Raičević ističe da je projekat realizovan pre nedelju dana.
„Tražili su nam iz Ministarstva da pošaljemo izveštaj, što ćemo i uraditi. Prosto je neverovatna njihova nestrpljivost, s obzirom na to da smo dobili 10-12 odsto sredstava od onoga što smo tražili“, rekao je UNS-u Raičević.
Pored navedenih učesnika, prošlogodišnje projekte MKI-u nisu pravdali i „Metropoliten media“ d.o.o Cetinje (1.100.000), Centar mladih Ugljevik (900.000), Omladinski savjet Milići (800.000), Informativno javno preduzeće Preševo (400.000), TV jedinstvo media tim d.o.o. Novi Pazar (400.000), Klub Srba istarske županije Pula (500.000),  Herc interacional d.o.o. Štrpce (704.000), Radio Karolina Beograd (500.000), agencija „Fokus Pres“ PR Lazar Lazarević (648.000) i YU-BI-NET Beograd (500.000).

IZVOR:  UNS