Nema slobode medija ako novinari rade u uslovima korupcije, siromaštva i straha

Gajović: Za Ministarstvo neprihvatljivo da mediji koji krše kodeks dobijaju državnu pomoć, ali to nije naša nadležnost

Gajovic

Prema podacima Udruženja novinara Srbije (UNS) listovi "Informer", "Srpski telegraf" i potral srbijadanas.com, koji su prema odlukama Saveta za štampu rekorderi u kršenju novinarskog kodeksa, dobili su samo tokom ove godine oko sedam miliona dinara na lokalnim konkursima za medije.

Tako su građani iz budžeta finansirali glasila za koja je utvrđeno da su kršila kodeks koji propisuje istinitost u izveštavanju, poštovanje ljudskih prava, odgovornost novinara. Aleksandar Gajović, državni sekretar za informisanje rekao je za Insajder da su takve odluke lokalnih samouprava za Ministarstvo kulture i informisanja neprihvatljive ali da nisu u njihovoj nadležnosti.
Medijski linč neistomišljenika, kršenje pretpostavke nevinosti, zastrašivanje građana naslovima utemeljenim na pretpostavkama, ugrožavanje privatnosti pojedinaca i kršenje dostojanstva žrtava samo su neki od primera svakodnevnog kršenja novinarskog kodeksa u domaćoj štampi.
Mediji koji krše kodeks ne samo da zbog toga ne trpe nikakve sankcije, već godinama putem lokalnih konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja od javnog značaja deo sredstava obezbeđuju iz budžeta.
Pravilnik o sufinansiranju medija propisuje samo da se prilikom odlučivanja o dodeli državne pomoći uzme u obzir da li su mediju izrečene mere zbog kršenja profesionalnih i etičkih standarda. To za komisije koje odlučuju o raspodeli sredstava nije obavezujuće.
Još početkom prošle godine bivši državni sekretar za informisanje Nino Brajović, rekao je za Insajder da je za Ministarstvo kulture i informisanja prihvatljiv predlog Saveta za štampu da se izmenama Pravilnika odluke Saveta učine obavezujućim i da se medijima koji krše kodeks onemogući da dobijaju bilo kakav vid državne pomoći.
Do toga međutim nije došlo a aktuelni državni sekretar za informisanje Aleksandar Gajović kaže da se u ovom trenutku Ministarstvo zbog previše posla ne bavi izmenama Pravilnika iako je „uvek za promene koje donose boljitak“.
„Za sada je tako. U ovom trenutku se ne razmatra izmena pravilnika jer je u toku republički konkurs koji moramo da završimo a na koji se prijavilo 1300 učesnika. Mi radimo i subotom i nedeljom da bismo stigli da završimo posao koji je pred nama i nemamo vremena da se bavimo lokalnim konkursima. Na republičkom nivou i konkursima koje mi sprovodimo poštujemo svaku odluku Saveta za štampu i niko sa osudom Saveta ne može da prođe“ rekao je Gajović za Insajder.
On je istakao i da odluke lokalnih samouprava nisu u nadležnosti Ministarstva kulture, i da Ministarstvo može samo da lokalnu samoupravu pita šta se desilo, ali da zaključci Ministarstva za njih nisu obavezujući.   
Finansiranje „javnog interesa“
Sufinansiranje medija putem konkursa uvedeno je kao obaveza 2015. godine, Zakonom o javnom informisanju i medijima koji propisuje da se budžetski novac dodeljuje medijima kako bi proizvodili sadržaje od javnog interesa.
Prema Pravilniku koji propisuje kriterijume za ocenu medijskih projekata, prednost u dobijanju novca trebalo bi da imaju projekti koji ostvaruju javni interes i mediji koji rade u skladu sa profesionalnim i etičkim standarda.
Činjenica je međutim, da se od početka primene novog zakona na lokalu dešavaju brojne zloupotrebe i raspisuju konkursi po meri određenih medija.
I pored preporuke da se prilikom raspodele državne pomoći uzmu u obzir odluke Saveta za štampu, novac sve češće završava na računima medija za koje je Savet utvrdio da  kontinuirano krše Kodeks novinara Srbije. 
Prema podacima UNS-a, u Somboru, Pančevu, Beloj Crkvi, Vršcu, Kovinu, Kuli, Subotici, Plandištu, Sremskim Karlovcima, Kikindi, Bačkoj Palanci i Staroj Pazovi, listovima "Informer", "Srpski telegraf" i portalu srbijadanas.com iz budžeta je isplaćeno ukupno 6.650.000 dinara.
U prošlogodišnjem istraživanju Saveta za štampu, utvrđeno je da je "Srpski telegraf" bio prvi u kršenju novinarskog kodeksa sa 1.282 prekršaja, dok je "Informer" bio na četvrtom mestu sa 953 prekršaja. Za devet nedelja praćenja utvrđeno je da je portal srbijadanas.com u prošloj godini 938 puta prekršio novinarski kodeks.
Ovi podaci međutim nisu uticali na komisije u 12 lokalnih samouprava koje su upravo ovim medijima dale novac za proizvodnju „sadržaja od javnog značaja“
Tako je, prema pisanju portala CINS, opština Plandište finansirala projekat "Srpskog telegrafa" uz obrazloženje da ih tako podstiču da se pridržavaju kodeksa.
„Svojom odlukom Konkursna komisija podržava aplikanta u nastojanju da se u narednom periodu pridržava preporuka Saveta za štampu i primeni ih u radu.", navodi se u odluci Komisije.
I nakon toga, ovaj list je nastavio da krši kodeks, istovremeno ne poštujući odluke koje mu je izrekao Savet za štampu.
Prema istraživanju CINS-a, tabloidi "Srpski telegraf" i "Informer" dobili su za poslednje dve godine ukupno 23,05 miliona dinara kroz konkurse za medije.

IZVOR: Insajder