Povećan broj digitalnih medija, smanjena prava zaposlenih
Prema podacima Agencije za privredne registre (APR) u Srbiji je registrovano 2.508 medija: 937 štampanih, 751 portala, 333 radio - stanica, 244 televizijskih. Broj uređivački oblikovanih internet stranica je 84, servisa novinskih agencija 28, nedefinisano je 114, a pod “ostalo” se svodi 17 medija.
Pre donošenja seta medijskih zakona avgusta 2014. u Srbiji je, prema izajvi tadašnjeg državnog sekretara u Ministarstvu kulture i informisanja Saše Mirkovića, bilo registrovano 1.440 javnih glasila, što je bio naziv za medije po prethodnom zakonu. Novi zakoni trebalo je da urede medijski prostor u Srbiji - konsoliduju medijsko tržište, smanje broj medija, ojačaju medijske slobode i podignu profesionalne standarde.
Medijska reforma podrazumevala je i smanjenje broja zaposlenih u medijskoj delatnosti. Prema podacima Sindikata novinara Srbije dobijenim u Zavodu za statistiku 2013. a na osnovu specifičnih baza koje imaju, zaposlenih u televizijskom i radijskom sektoru, štampanim medijima i novinskim agencijama tada je bilo 9.100.
Nakon izlaska države iz medija, 2014. godine, prema istraživanju SINOS, više od 1.300 novinara i medijskih radnika je otišlo iz javnih medijskih preduzeća ( po osnovu socijalnog programa ili zbog gašenja medija). Procena je da je trećina napustila profesiju, trećina osnovala internet portale a trećina počela da radi u njima ili u nekom drugom mediju.
Sindikat novinara Srbje je 2018. godine sproveo istraživanje u okviru projekta Svetske federacije novinara (IFJ) o radnim pravima i sindikalnom angažovanju novinara i medijskih radnika. Rezultati su bili poražavajući – plate su bile na nivou minimalne zarade, rad sa “slabim” ugovorima, sindikalno organizovanje – samo u pojedinim portalima koji posluju u okviru većih medijskih kuća. Istraživanje je pokazalo da je spisak iz Registra medija zastareo i nekompletan, sa značajnim brojem netačnih adresa i bez mogućnosti kontakta sa odgovornim osobama. Naša procena je da oko 30 posto registrovanih medija nije aktivno.
Na osnovu obrađenih podataka 100 ispitanika u istraživanju utvrđeno je sledeće:
-Prosečna plata u digitalnim medijima je u 70 posto na nivou minimalne zarade.
-Ugovor na neodređeno vreme ima 40 posto ispitanih uglavnom zaposlenih u portalima koji deluju u okviru većih (nacionalnih) medijskih kuća. Isto toliko ispitanika ima ugovor na određeno vreme dok je 20 posto angažovano na osnovu ugovora o autorskom delu. Bez ugovora, nema radnika, tvrde ispitanici ali SINOS izražava sumnju prema tom podatku.
Polovina ispitanih navodi da radi duže od osam sati dnevno, i vikendom.
Sindikalne organizacije registrovane su u digitalnim medijima koji deluju u okviru javnih servisa, štampanih medija Novosti, Politika I NIN, dok se samo 10 posto odnosi na “ostale”.
Broj digitalnih medija se uvećava. Prema istraživanju SINOS krajem 2018. u APR je bilo registrovano 593, što je 158 manje nego sada. Više od polovine medijskih sadržaja ( 70 posto) na portalima su autorski tekstovi dok je 30 odsto preuzetih iz drugih medija. Kao glavne probleme izdvajamo sledeće:
-Zbog teške ekonomske situacije i ne funkcionisanja medijskog tržišta sudbina mnogih portala zavisi isključivo od novca dobijenog po osnovu projektnog sufnansiranja
-U digitalnim medijima ( osim u nekoliko koji posluju u okviru većih medijskih kuća) nema kolektivnih ugvora;
-Ugovori o radu su lako raskidivi;
-Plate su niske;
-Rad je nesiguran;
-Nedefinisano je radno vreme, slobodni dani i odmor;
-Deo onlajn medija pripada sivoj “zoni” jer je položaj zaposlenih netransparentan, vlasništvo nejasno;
-Vlasnici digitalnih medija često odbijaju da saopšte broj zaposlenih i visinu plata a u tome prednjače upravo oni koji su najglasniji u borbi za slobodu medija i javnost podataka;
-Ekspanzija internet medija vezuje se i za zloupotrebu projektnog sufinansiranja (pojedini portali osnivaju se uoči konkursa o sufinansiranju projekata i dobijaju ogromna sredstva iako nemaju svoje tekstove ili ne poštuju novinarski kodeks).
Preporuke:
-Neophodna su dodatna istraživanja:
-Propisima unaprediti databazu onlajn medija sa više konkretnih podataka;
-Obavezati vlasnike onlajn medija na zaključivanje ugovora o radu sa zaposlenima;
-Omogćiti novim medijima prilikom osnivanja - olakšice u zapošljavanju novih radnika;
-Omogućiti medijskim radnicima da se sindikalno organizuju.
Istraživanje je deo projekta koji je podržan sredstvima Ministarstva kulture i informisanja. Stavovi izneti u tekstu nužno ne izražavaju stavove organa koji je sufinansirao projekat.
Izvor: SINOS